16/02/2016. Τροπολογία για την είσπραξη και τον συμψηφισμό ανείσπρακτων ποσών από rebate και clawback παλαιότερων ετών
ΕΚΘΕΣΗ Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (άρθρο 75 παρ. 2 του Συντάγματος)
Αριθμ. 37/4/2016
ΓΕΝΙΚΟ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
Επί τροπολογίας στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας «Μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου και άλλες διατάξεις»
Με την υπόψη τροπολογία ρυθμίζονται τα κάτωθι:
α. Προβλέπεται ότι μέχρι την έκδοση του οργανισμού του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., μπορούν τα όργανα διοίκησης να αναθέτουν προσωρινά καθήκοντα σε υπαλλήλους του οργανισμού κατ' εξαίρεση των οριζομένων στην παρ. 4 του άρθρου 33 του ν. 3918/2011 (που όριζε ότι στις θέσεις αυτές τοποθετούνται προϊστάμενοι των εντασσόμενων στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. υπηρεσιών). Στους προϊσταμένους αυτούς καταβάλλεται το επίδομα θέσης ευθύνης από τον χρόνο ανάθεσης των καθηκόντων. Οι ανωτέρω διατάξεις εφαρμόζονται αναδρομικά από τον χρόνο δημοσίευσης του ν.4238/2014 (17.2.2014).
β. Ορίζεται ότι ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. παρέχει νοσοκομειακή περίθαλψη μόνο στους συμβεβλημένους με αυτόν παρόχους υγείας στη βάση ειδικών συμβάσεων, οι οποίες συνάπτονται στα πλαίσια της εκάστοτε ισχύουσας νομοθεσίας και η σύναψη και η ανανέωση των οποίων υλοποιείται με Απόφαση του Δ.Σ., έπειτα από έγκριση του σχεδίου αυτών από τον Υπουργό Υγείας.
γ. Ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. καταρτίζει μνημόνια συνεργασίας με ΑΕΙ της χώρας για την αξιολόγηση δεδομένων και εν γένει παροχή υπηρεσιών, υποστηρικτικών προς το έργο του.
δ. Προστίθενται στους πόρους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. διάφορες πηγές εσόδων, όπως αυτά από αξιοποίηση εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων, η αξιοποίηση περιουσίας , η ανάπτυξη του ιατρικού τουρισμού κ.λπ.
ε. Ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. εφαρμόζει ελέγχους προκειμένου να εντοπίσει και να αποτρέψει παραβατική συμπεριφορά εκ μέρους των παρόχων του. Τα ποσά που προκύπτουν από ποινές ή εκπτώσεις βάσει των ελέγχων εισπράττονται ή συμψηφίζονται και εν συνεχεία κατανέμονται σε ειδικό ΚΑΕ, ο οποίος, με απόφαση του Δ.Σ, δύναται να χρησιμοποιηθεί σε ετήσια βάση για αναπτυξιακούς σκοπούς του Οργανισμού. Συγκεκριμένα, σε ετήσια βάση:
αα) δύο τοις εκατό (2%) του ποσού, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τέσσερα εκατομμύρια (4 εκατ.) ευρώ, διανέμεται στο προσωπικό του Οργανισμού, ανάλογα με τη θέση, το βαθμό του καθώς και το βαθμό συμμετοχής του τόσο κατά το στάδιο του σχεδιασμού των νέων μεθοδολογιών ελέγχου όσο και κατά το στάδιο διενέργειας των ανωτέρω ελέγχων,
ββ) τέσσερα τοις εκατό (4%), το οποίο σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υπερβαίνει τα δύο εκατομμύρια (2 εκατ.) ευρώ, αξιοποιείται για την προαγωγή προγραμμάτων ενημέρωσης προς τους ασφαλισμένους, αναφορικά με τους σκοπούς και τους στόχους του σε δεδομένη χρονική περίοδο,
γγ) τέσσερα τοις εκατό (4%), το οποίο σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τέσσερα εκατομμύρια (4 εκατ.) ευρώ, χρησιμοποιείται για την ανάπτυξη των υποδομών του Οργανισμού τόσο σε νέες τεχνολογίες, που σχετίζονται με τον έλεγχο και τον εξορθολογισμό των δαπανών καθώς και με την ανάπτυξη συστημάτων δημιουργίας νέων πηγών εσόδων, όσο και σε κτηριακές εγκαταστάσεις,
δδ) πενήντα τοις εκατό (50%) καλύπτει υποχρεώσεις του Οργανισμού προς την Π.Φ.Υ. των Δ.Υ.ΠΕ. και
εε) σαράντα τοις εκατό (40%) καλύπτει λοιπές υποχρεώσεις του Οργανισμού.
στ. Από τη δημοσίευση του υπό ψήφιση νόμου, οι δαπάνες των παρόχων υγείας, πλην φαρμακοποιών, που πραγματοποιήθηκαν από την 01.01.2016 και υποβάλλονται στις αρμόδιες υπηρεσίες του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. εκκαθαρίζονται με δειγματοληψία, η οποία σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να αφορά ποσοστό μικρότερο του πέντε τοις εκατό (5%) του συνολικού αριθμού των υποβαλλομένων δικαιολογητικών δαπανών ασφαλισμένων εκάστου παρόχου και κατ' ελάχιστο αριθμό 10 δικαιολογητικών δαπάνης. Σε περίπτωση που κατά την ανωτέρω εκκαθάριση εκάστου παρόχου διαπιστωθεί ποσοστό μη αποδεκτών δικαιολογητικών δαπανών ασφαλισμένων, το ποσοστό αυτό ανάγεται στο σύνολο της υποβληθείσας δαπάνης του παρόχου, με αντίστοιχη περικοπή στην πράξη τελικής εκκαθάρισης.
Ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. δύναται να ελέγξει οριστικά και να εκκαθαρίσει τις μη εκκαθαρισθείσες οφειλές του προς τους παρόχους του, πλην φαρμακοποιών και νοσοκομείων Ε.Σ.Υ., που αφορούν τα έτη 2012-2015, σύμφωνα με τα οριζόμενα ανωτέρω. Εξαιρούνται οι συμβεβλημένοι πάροχοι που έχουν υπαχθεί στη διαδικασία του άρθρου 100 παρ. 6 του Ν. 4172/2013.
Ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. δύναται να αξιοποιεί τα δεδομένα που διαθέτει από τις υποβολές των παρόχων και των δεδομένων που τηρεί για αυτόν η ΗΔΙΚΑ ή άλλοι φορείς, προκειμένου με χρήση στατιστικής μεθοδολογίας να ελέγχει και να κατατάσσει τους παρόχους του σε κατηγορίες υπέρβασης, με βάση την απόκλισή τους από την τιμή αναφοράς και να επιβάλλει εκπτώσεις και ποινές, μετά από απόφαση του Δ.Σ.
ζ. Συμπληρώνεται το άρ. 14 του ν. 4238/2014 στα εξής κατά βάση σημεία:
i. Διευρύνονται οι φορείς στου οποίους μπορούν να μετέχουν οι αναφερόμενοι επιστήμονες για τη διεκπεραίωση του σχετικού ελεγκτικού έργου. (Σήμερα οι φορείς αυτοί είναι οι Υγειονομικές Επιτροπές και το Ανώτατο Υγειονομικό Συμβούλιο του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.)
ii. Προστίθεται και η ειδικότητα των φαρμακοποιών στις κατηγορίες των επιστημόνων που δύνανται να μετέχουν στις Υγειονομικές Επιτροπές, στο Ανώτατο Υγειονομικό Συμβούλιο του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., στο έργο των ελεγκτών κ.λπ.
Με κ.υ.α. καθορίζεται η αμοιβή των ανωτέρω, καθώς και άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
η. Θεσπίζεται η επιβολή πρόστιμου στον πάροχο υπηρεσιών υγείας ισόποσου με το 5% της τιμολογηθείσας δαπάνης για κάθε μήνα καθυστέρησης, σε περίπτωση μη γνωστοποίησης των πορισμάτων ελέγχου εκάστου παρόχου εντός μηνός από τη δημοσίευση του υπόψη νομοσχεδίου. Επιπλέον, προβλέπεται δυνατότητα συμψηφισμού του προστίμου με το ποσό που ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. οφείλει να καταβάλει στον πάροχο.
θ. Ορίζεται ότι το ποσό των 24 εκ. ευρώ που χορηγήθηκε στον ΕΟΠΥΥ με απόφαση του Αν. Υπουργού Οικονομικών και περιλαμβάνεται στο ταμειακό υπόλοιπο του προϋπολογισμού έτους 2016, διατίθεται, κατά παρέκκλιση των ορίων δαπανών του φορέα για το τρέχον οικονομικό έτος, ως εξής:
α) 12.000.000 € στα Διαγνωστικά Κέντρα,
β) 6.000.000 € στις Ιδιωτικές Ψυχιατρικές Κλινικές,
γ) 6.000.000 € στις Αμοιβές για Φυσικοθεραπευτές.
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ - ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο Σχέδιο Νόμου « ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΤΟΥ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ» του Υπουργείου Υγείας
Αιτιολογική Έκθεση
Άρθρο ........
1. Η παρούσα διάταξη κρίνεται αναγκαία καθώς με τον Ν. 4238/2014 (ΦΕΚ 38 Α/17- 02-2014) «Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ.), αλλαγή σκοπού Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και λοιπές διατάξεις» θεσμοθετήθηκαν βασικές αλλαγές στη λειτουργία και δομή του Οργανισμού, τροποποιώντας το σκοπό του, αλλά και τη δομή της Κεντρικής Υπηρεσίας, χωρίς να αγγίζει τη δομή και τη λειτουργία των Περιφερειακών του Διευθύνσεων.
Από την ίδρυση του ΕΟΠΥΥ μέχρι και σήμερα έγινε πλήρης εφαρμογή των σχετικών προβλέψεων των ως άνω διατάξεων ως προς την τοποθέτηση στον ΕΟΠΥΥ των Προϊσταμένων που εκτελούσαν καθήκοντα οργανικών μονάδων που μεταφέρθηκαν στον ΕΟΠΥΥ. Όμως λόγω των ραγδαίων εξελίξεων στον ΕΟΠΥΥ, της μαζικής αποχώρησης υπαλλήλων και προϊσταμένων για συνταξιοδότηση, προέκυψε η ανάγκη πλήρωσης των κενούμενων θέσεων Προϊσταμένων σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις από υπαλλήλους που είχαν τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα με αποφάσεις του Προέδρου του ΕΟΠΥΥ. Μέχρι σήμερα δεν κατέστη δυνατόν η τοποθέτηση νέων Προϊσταμένων με κρίση Υπηρεσιακού Συμβουλίου και γιατί τα Υ.Σ. λειτούργησαν ελάχιστα στον ΕΟΠΥΥ.
Το πρόβλημα αυτό πρέπει άμεσα να επιλυθεί καθώς οι μεταφερθέντες εργάζονται ως προϊστάμενοι και δεν λαμβάνουν το αντίστοιχο επίδομα θέσης ευθύνης. Η Νομοθετική ρύθμιση που προτείνεται θα συμβάλει στην εύρρυθμη λειτουργία του Οργανισμού, θα άρει τη διαφωνία ΕΟΠΥΥ και Ελεγκτικού Συνεδρίου και θα αποκαταστήσει αίσθημα δικαίου στους υπαλλήλους που τους ανατέθηκαν νομίμως καθήκοντα Προϊσταμένων σε όλες τις υπηρεσίες του ΕΟΠΥΥ πανελλαδικά και φέρουν το βάρος της ευθύνης λειτουργίας του Οργανισμού, χωρίς μέχρι σήμερα να λαμβάνουν το προβλεπόμενο επίδομα θέσης ευθύνης.
Αναφορικά με τα ανωτέρω:
1. Η διάταξη αφορά περίπου 10 προϊσταμένους επιπέδου Διεύθυνσης και περίπου 30 προϊσταμένους επιπέδου τμήματος.
2. Για τα προηγούμενα έτη η προκαλούμενη δαπάνη αφορά τα διαστήματα από 17/02/14-31/12/2014 και από 01/01/2015-31/12/2015 ήτοι (22,5 μήνες). Η προκαλούμενη δαπάνη για τα προηγούμενα έτη αναλύεται ως εξής:
• 10 προϊστάμενοι Δ/νσης * 400*22,5 μήνες= € 90.000
• 30 προϊστάμενοι Τμήματος*250*22,5= € 168.750
3. Για το έτος 2016 και εφεξής και με βάση τις αλλαγές που έχουν επέλθει από το νέο μισθολόγιο προκύπτει ότι η δαπάνη σε ετήσια βάση θα ανέλθει στο ποσό των:
• 10 προϊστάμενοι Δ/νσης * 450*12 μήνες= € 54.000
• 30 προϊστάμενοι Τμήματος*290*12= € 104.400
4. Από την ανωτέρω δαπάνη δεν προκαλείται επιπρόσθετη δαπάνη στον προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ καθότι οι δαπάνες αυτές είναι ήδη εγγεγραμμένες στον τρέχοντα προϋπολογισμό και εντός των ορίων αυτού.
2. Με την παρούσα διάταξη μετατίθεται από τον ΕΟΠΥΥ στις Υγειονομικές Περιφέρειες η ευθύνη και η μέριμνα συγκρότησης και λειτουργίας των Υγειονομικών Επιτροπών (Α.Υ.Ε.-Β.Υ.Ε. που λειτουργούν στα ΠΕΔΥ, Α.Υ.Ε.-Β.Υ.Ε. ΔΕΗ, Α.Υ.Ε. ΤΑΥΤΕΚΩ). Τούτο κρίνεται σκόπιμο δεδομένου ότι οι ως άνω επιτροπές στελεχώνονται από ιατρούς των Υ.Πε., συνεδριάζουν εντός των χώρων των τέως μονάδων υγείας του ΕΟΠΥΥ, που έχουν πλέον ενταχθεί το ΠΕΔΥ και εξετάζουν θέματα κυρίως ασφαλιστικά, αρμοδιότητας των ασφαλιστικών ταμείων.
Σημειωτέον ότι ο ΕΟΠΥΥ ενεπλάκη στο θέμα της συγκρότησής τους σε μία περίοδο που διέθετε τους ιατρούς των Μονάδων Υγείας και μόνο, δίχως να εμπλέκεται επί της ουσίας στο περιεχόμενο του έργου των επιτροπών αυτών.
3. Μέχρι να ολοκληρωθούν οι εν λόγω διαδικασίες και δεδομένου του πλήθους των συμβάσεων που διαχειρίζεται πλέον ο ΕΟΠΥΥ μετά και από τον πρόσφατο σχετικό νόμο για τη μεταρρύθμιση στην Υγεία, απαιτείται αρκετό χρονικό διάστημα τόσο για τη σύναψη όσο και για την ανανέωση των συμβάσεων. Κατά το χρονικό αυτό διάστημα είναι αυτονόητο πως εξαιτίας της φύσης της παροχής υπηρεσιών υγείας (όπως αιμοκαθαιρόμενοι ασθενείς κλπ), δεν μπορεί να διακοπεί η εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων. Προκειμένου να αντιμετωπισθούν τα ως άνω προβλήματα και επειδή η διαδικασία της έγκρισης του Υπουργείου Υγείας και κάθε συναρμόδιου Υπουργείου, όπως αναφέρεται στο σχετικό νόμο, καθορίστηκε το 1992, ενώ σήμερα μετά τη λειτουργία του ΕΟΠΥΥ έχουν αλλάξει τα δεδομένα, θεωρούμε ότι για τη σύναψη και την ανανέωση των συμβάσεων με τους παρόχους υγείας απαιτείται μόνο η Απόφαση του Δ.Σ. του Οργανισμού, έπειτα από την έγκριση του σχεδίου αυτών των συμβάσεων από τον Υπουργό Υγείας.
4. Με την συγκεκριμένη διάταξη διευρύνεται η συνεργασία του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. με τα ΑΕΙ με σκοπό την παροχή υποστηρικτικών υπηρεσιών προς τον Οργανισμό.
5-6. Οι παρούσες διατάξεις κρίνονται αναγκαίες προκειμένου ο Οργανισμός, στο πλαίσιο αναζήτησης νέων πόρων, να αυξήσει τα έσοδα του. Η συστηματική προσπάθεια εξεύρεσης νέων πόρων μπορεί να προσφέρει μελλοντικά σημαντικά έσοδα τα οποία θα αξιοποιηθούν από τον Οργανισμό για την καλύτερη παροχή υπηρεσιών στους ασφαλισμένους του, μέσω της ενίσχυσης τόσο του προσωπικού όσο και της λειτουργίας του.
7. Οι μη οριστικώς εκκαθαρισθείσες οφειλές του ΕΟΠΥΥ προς τους παρόχους, που έχουν σωρευθεί τα τελευταία έτη, αποτελούν κατ' εξοχήν στοιχείο δυσλειτουργίας του δημοσίου συστήματος παροχής υπηρεσιών υγείας προς τους ασφαλισμένους του Οργανισμού, ενώ η σώρευση των υποχρεώσεων του Οργανισμού καθ' αυτή αποτελεί αποτέλεσμα των στρεβλώσεων κατά το παρελθόν στο οικεία θεσμικό πλαίσιο. Η κατάργηση των ανωτέρω εκκρεμοτήτων του Οργανισμού πραγματοποιείται με την υποβολή ρητής δήλωσης και με την παραίτηση από τυχόν σχετικά ασκηθέντα ένδικα μέσα ή βοηθήματα. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί σε χρόνο μεταγενέστερο οποιαδήποτε παραβατικότητα, ο Οργανισμός διατηρεί το δικαίωμα επανελέγχου και εισπράττεται επιπλέον προσαύξηση. Εισάγεται για πρώτη φορά η δυνατότητα εκτέλεσης δειγματοληπτικού ελέγχου, προκειμένου με χρήση αντικειμενικών κριτηρίων να επιταχυνθεί η διαδικασία ολοκλήρωσης των εκκρεμών διαδικασιών και προκειμένου στο εξής να τεθεί μία αμετάκλητη αρχή σε σχέση με δυσλειτουργίες του παρελθόντος, ώστε να τεθεί σε νέα βάση αμοιβαίας εμπιστοσύνης η σχέση του ΕΟΠΥΥ με τους παρόχους του προς όφελος των ασφαλισμένων του Οργανισμού.
8. Με τη διάταξη αυτή συμμετέχουν και οι φαρμακοποιοί στις Υγειονομικές Επιτροπές, το ανώτατο Υγειονομικό Συμβούλιο του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και στο έργων των ελεγκτών.
9. Η συγκεκριμένη διάταξη εισάγεται προκειμένου να μπορέσει ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. να εισπράξει και να συμψηφίσει ανείσπρακτα ποσά από rebate και clawback παλαιότερων ετών.
10. Η παρούσα διάταξη κρίνεται απαραίτητη για την εύρυθμη και απρόσκοπτη λειτουργία του ΕΟΠΥΥ, δεδομένου ότι τακτοποιείται οφειλή ποσού 24 εκ. ευρώ του εν λόγω φορέα προς παρόχους του, το οποίο του χορηγήθηκε με την αρ. πρωτ. 2/90406/9.12.2014 Απόφαση.
Αθήνα..12.-02-2016
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ
Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΠΑΥΛΟΣ ΠΟΛΑΚΗΣ
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΡΥΘΜΙΣΗ
Άρθρο ........
1. «Στο τέλος της παραγράφου 6 του άρθρου 12 του ν. 4238/2014 (Α' 38) προστίθενται εδάφια ως εξής:
«Μέχρι την έκδοση του προεδρικού διατάγματος του πρώτου εδαφίου της παρούσας και ως τη συγκρότηση και έναρξη λειτουργίας των συλλογικών υπηρεσιακών οργάνων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. που προβλέπονται από το ν. 4316/2014 (Α'270), όπως ισχύει, τα όργανα διοίκησης του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. μπορούν να αναθέτουν προσωρινά καθήκοντα προϊσταμένου Οργανικής Μονάδας σε υπαλλήλους του Οργανισμού που διαθέτουν τα τυπικά προσόντα προς τούτο κατ' εξαίρεση των όσων ορίζονται στις διατάξεις της περ. 4 της παραγράφου 33 του ν. 3918/2011 (Α'32), όπως ισχύει. Στους κατά τα άνω οριζόμενους Προϊσταμένους καταβάλλεται το επίδομα θέσεως ευθύνης που προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 18 του ν. 4024/2011 (Α'27) από το χρόνο ανάθεσης των σχετικών καθηκόντων. Οι ρυθμίσεις των δύο τελευταίων εδαφίων εφαρμόζονται αναδρομικά από το χρόνο δημοσίευσης του ν. 4238/2014 (Α' 38) στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως».
2. Η περίπτωση α' της παραγράφου 3 του άρθρου 30 του ν.3918/2011 (Α'31) τροποποιείται ως εξής:
«α. Με αποφάσεις του Υπουργού Υγείας συνιστώνται πρωτοβάθμιες και δευτεροβάθμιες υγειονομικές επιτροπές ύστερα από πρόταση των Διοικητών των Υγειονομικών Περιφερειών για την παραπομπή σε αυτές θεμάτων υγειονομικής περίθαλψης, με τις οποίες ορίζονται η συγκρότηση, οι αρμοδιότητές τους, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.»
3. Στην παράγραφο 2 του άρθρου 5 του ν. 1397/1983 (Α' 143) προστίθεται εδάφιο ως ακολούθως:
«Από τον ΕΟΠΥΥ η νοσοκομειακή περίθαλψη παρέχεται μόνο στους συμβεβλημένους με αυτόν παρόχους υγείας στη βάση ειδικών συμβάσεων, οι οποίες συνάπτονται στα πλαίσια της εκάστοτε ισχύουσας νομοθεσίας και η σύναψη και η ανανέωση αυτών υλοποιείται με Απόφαση του Δ.Σ. του ΕΟΠΥΥ, έπειτα από έγκριση του σχεδίου αυτών από τον Υπουργό Υγείας.»
4. Ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. καταρτίζει μνημόνια συνεργασίας με Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας για την αξιολόγηση δεδομένων και εν γένει παροχή υπηρεσιών, υποστηρικτικών προς το έργο του.
5. Στην παράγραφο 1 του άρθρου 19 του ν. 3918/2011 (Α'31) προστίθεται περίπτωση ι) ως εξής:
«ι) έσοδα ιδίως από την αξιοποίηση Εθνικών και Ευρωπαϊκών Πόρων, την αξιοποίηση της περιουσίας του Οργανισμού, την αξιοποίηση των δεδομένων του Οργανισμού και των δεδομένων που τηρεί για αυτόν η ΗΔΙΚΑ ή άλλοι φορείς, την αξιοποίηση εφαρμογών σχετικών με την υγεία οι οποίες θα αναπτυχθούν στον ιστοτόπο του οργανισμού ή σε διασυνδεόμενους ιστοτόπους, την αξιοποίηση παροχής αξιολόγησης τεχνολογιών υγείας, του σήματος του Οργανισμού, την μεταφορά τεχνογνωσίας ανάπτυξης προδιαγραφών και ποιοτικών δεικτών παρόχων υγείας, την μεταφορά τεχνογνωσίας παροχής ελέγχων δαπανών υγείας βασιζόμενης σε στατιστική μεθοδολογία, την αξιοποίηση διαφημίσεων στους χώρους ή στον ιστότοπο ή σε έντυπα και άλλα υλικά του οργανισμού, την μεταβίβαση της αξίωσης των μη υπαιτίων ασφαλισμένων του εξ αιτίας τροχαίων ατυχημάτων, την αξιοποίηση συμβάσεων υπηρεσιών προς άλλους δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς, την αξιοποίηση καινοτόμων προγραμμάτων υγείας, την ανάπτυξη προγραμμάτων ιατρικού τουρισμού, την ανάπτυξη συνεργειών με άλλους φορείς δημόσιους ή ιδιωτικούς.»
6. Ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. εφαρμόζει ελέγχους προκειμένου να εντοπίσει και να αποτρέψει παραβατική συμπεριφορά εκ μέρους των παρόχων του. Οι έλεγχοι πραγματοποιούνται τόσο σε πραγματικό χρόνο με επιτόπιες επισκέψεις στους παρόχους και απομακρυσμένα με χρήση νέων τεχνολογιών όσο και εκ των υστέρων με έλεγχο των δικαιολογητικών και με χρήση νέων τεχνολογιών και στατιστικής μεθοδολογίας. Τα ποσά που προκύπτουν από ποινές ή εκπτώσεις βάσει των ελέγχων εισπράττονται ή συμψηφίζονται και εν συνεχεία κατανέμονται σε ειδικό ΚΑΕ ο οποίος, με απόφαση του Δ.Σ του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., δύναται να χρησιμοποιηθεί σε ετήσια βάση για αναπτυξιακούς σκοπούς του Οργανισμού. Συγκεκριμένα, σε ετήσια βάση:
α) ποσοστό δύο τοις εκατό (2%) του ποσού, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τέσσερα εκατομμύρια ευρώ, διανέμεται στο προσωπικό του Οργανισμού, ανάλογα με τη θέση, το βαθμό του καθώς και το βαθμό συμμετοχής του τόσο κατά το στάδιο του σχεδιασμού των νέων μεθοδολογιών ελέγχου όσο και κατά το στάδιο διενέργειας των ανωτέρω ελέγχων,
β) ποσοστό τέσσερα τοις εκατό (4%), το οποίο σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υπερβαίνει τα δύο εκατομμύρια ευρώ, αξιοποιείται για την προαγωγή προγραμμάτων ενημέρωσης προς τους ασφαλισμένους του Οργανισμού, αναφορικά με τους σκοπούς και τους στόχους του σε δεδομένη χρονική περίοδο,
γ) ποσοστό τέσσερα τοις εκατό (4%), το οποίο σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τέσσερα εκατομμύρια ευρώ, χρησιμοποιείται για την ανάπτυξη των υποδομών του Οργανισμού τόσο σε νέες τεχνολογίες, που σχετίζονται με τον έλεγχο και τον εξορθολογισμό των δαπανών καθώς και με την ανάπτυξη συστημάτων δημιουργίας νέων πηγών εσόδων, όσο και σε κτηριακές εγκαταστάσεις,
δ) ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) καλύπτει υποχρεώσεις του Οργανισμού προς την Π.Φ.Υ των Δ.Υ.Πε. και
ε) ποσοστό σαράντα τοις εκατό (40%) καλύπτει λοιπές υποχρεώσεις του Οργανισμού.»
7. α. Από τη δημοσίευση του παρόντος, οι δαπάνες των παρόχων υγείας, πλην φαρμακοποιών, που πραγματοποιήθηκαν από την 01.01.2016 και υποβάλλονται στις αρμόδιες υπηρεσίες του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. εκκαθαρίζονται με δειγματοληψία, η οποία σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να αφορά ποσοστό μικρότερο του πέντε τοις εκατό (5%) του συνολικού αριθμού των υποβαλλομένων δικαιολογητικών δαπανών ασφαλισμένων εκάστου παρόχου και κατ' ελάχιστο αριθμό 10 δικαιολογητικών δαπάνης. Σε περίπτωση που κατά την ανωτέρω εκκαθάριση εκάστου παρόχου διαπιστωθεί ποσοστό μη αποδεκτών δικαιολογητικών δαπανών ασφαλισμένων, το ποσοστό αυτό ανάγεται στο σύνολο της υποβληθείσας δαπάνης του παρόχου, με αντίστοιχη περικοπή στην πράξη τελικής εκκαθάρισης.
β. Ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. δύναται να ελέγξει οριστικά και να εκκαθαρίσει τις μη εκκαθαρισθείσες οφειλές του Ε.Ο.Π.Υ.Υ προς τους παρόχους του, πλην φαρμακοποιών και νοσοκομείων Ε.Σ.Υ., που αφορούν τα έτη 2012-2015, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο εδάφιο 1 του παρόντος. Από την εφαρμογή του παρόντος εξαιρούνται οι συμβεβλημένοι πάροχοι που έχουν υπαχθεί στη διαδικασία του άρθρου 100 παρ. 6 του Ν. 4172/2013 (Α'167).
γ. Ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. δύναται να αξιοποιεί τα δεδομένα που διαθέτει από τις υποβολές των παρόχων και των δεδομένων που τηρεί για αυτόν η ΗΔΙΚΑ ή άλλοι φορείς, προκειμένου με χρήση στατιστικής μεθοδολογίας να ελέγχει και να κατατάσσει, τους παρόχους του, σε κατηγορίες υπέρβασης, με βάση την απόκλισή τους από την τιμή αναφοράς και να επιβάλλει εκπτώσεις και ποινές, μετά από απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου. Ως απόκλιση νοείται η υπέρβαση του συνόλου των υποβολών συγκεκριμένης ιατρικής πράξης ή KEN ή συνταγογραφικής οδηγίας από την τιμή αναφοράς για δεδομένη χρονική περίοδο. Ως τιμή αναφοράς ορίζεται το μέσο ποσοστό ή ο μέσος αριθμός της συγκεκριμένης ιατρικής πράξη ή KEN ή συνταγογραφικής οδηγίας όπως υπολογίζεται από τα δεδομένα σε πανελλαδική βάση, για την ίδια χρονική περίοδο.
δ. Με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υγείας μετά από πρόταση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΟΠΥΥ καθορίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου.
8. Το άρθρο 14 του ν. 4238/2014 (Α' 38) αντικαθίσταται ως εξής:
«Στις Υγειονομικές Επιτροπές και το Ανώτατο Υγειονομικό Συμβούλιο του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. της παρ. 2 του άρθρου 54 του ν. 4223/2013 (Α' 287), σε όργανα ελέγχου, στα Φαρμακεία Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και στο έργο των ελεγκτών ιατρών /οδοντιάτρων/ φαρμακοποιών μετέχουν ιατροί/οδοντίατροι/φαρμακοποιοί είτε με διάθεση από τις Δ.Υ.Πε είτε συμβεβλημένοι με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. με σύμβαση ορισμένου χρόνου ιδιωτικού δικαίου. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υγείας καθορίζεται η αμοιβή των συμβαλλόμενων ιατρών, οδοντιάτρων και φαρμακοποιών καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια».
9. α. Το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 5 του άρθρου 100 του ν.4172/2013 (Α' 167), όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής:
«Το ποσό της επιστροφής που οφείλει ο πάροχος υπολογίζεται επί των νομίμων παραστατικών και συμψηφίζεται με το ποσό που οφείλει να καταβάλει ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. στον πάροχο, εντός του ίδιου ή/και του προηγούμενου ή/και των επόμενων ετών.»
β. Στο τέλος της παραγράφου 5 του άρθρου 100 του ν.4172/2013 (Α'167), όπως ισχύει, προστίθεται εδάφιο ως εξής:
«Εντός προθεσμίας ενός μηνός από την δημοσίευση του παρόντος τα πορίσματα ελέγχου εκάστου παρόχου γνωστοποιούνται υποχρεωτικά στον ΕΟΠΥΥ. Μετά την άπρακτη παρέλευση της ανωτέρω προθεσμίας, επιβάλλεται στον πάροχο πρόστιμο ισόποσο με το 5% της τιμολογηθείσας δαπάνης για κάθε μήνα καθυστέρησης. Το ανωτέρω πρόστιμο συμψηφίζεται με το ποσό που ο ΕΟΠΥΥ οφείλει να καταβάλει στον πάροχο».
10. «Το ποσό των 24 εκ. ευρώ που χορηγήθηκε στον ΕΟΠΥΥ με την αρ. πρωτ. 2/90406/9.12.2014 Απόφαση του Αν. Υπουργού Οικονομικών και περιλαμβάνονται στο ταμειακό υπόλοιπο του προϋπολογισμού έτους 2016, διατίθεται, κατά παρέκκλιση των ορίων δαπανών του φορέα για το τρέχον οικονομικό έτος, ως εξής:
α) 12.000.000 € στα Διαγνωστικά Κέντρα
β) 6.000.000 € στις Ιδιωτικές Ψυχιατρικές Κλινικές
γ) 6.000.000 € στις Αμοιβές για φυσικοθεραπευτές.
Πηγή: taxheaven.gr