24/07/2019. Ανακοίνωση Ιατρικού Συλλόγου Μαγνησίας σχετικά με τη διαφήμιση ιατρών
Βόλος, 24/07/2019
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Το τελευταίο διάστημα παρακολουθούμε κάποιους συναδέλφους μας να μην υπακούουν στους κανόνες Ιατρικής διαφήμισης, σύμφωνα με την υπάρχουσα νομοθεσία.
Δυστυχώς υπάρχουν περιπτώσεις που ορισμένοι συνάδελφοι μας γνωστοποιούν μέσω του τύπου επιστημονικές και επαγγελματικές δραστηριότητές τους με τρόπο όμως που υποκρύπτει διαφήμιση και σε ορισμένες περιπτώσεις παραπλανητική διαφήμιση. Έχουμε διευκρινίσει και στο παρελθόν ότι δεν υπάρχει και δεν θα υπάρξει καμία ανοχή από τον Ιατρικό Σύλλογο Μαγνησίας σε θέματα παράνομης Ιατρικής διαφήμισης. Ήδη το Δ.Σ. του Συλλόγου ασχολήθηκε με αυτού του είδους τις περιπτώσεις και έχει δρομολογήσει την διερεύνησή τους από το Πειθαρχικό Συμβούλιο του Συλλόγου μας, όπως προβλέπεται από την σχετική νομοθεσία.
Επίσης, έχει σταλεί επιστολή προς τοπικό τηλεοπτικό κανάλι στην οποία ζητούμε απόσπασμα από τηλεοπτική εκπομπή προκειμένου να ελέγξουμε συνάδελφό μας που συμμετείχε σε αυτήν για πιθανή παράβαση του Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας.
Καλούμε όλους τους συναδέλφους να επιδείξουν ιδιαίτερη προσοχή στα ευαίσθητα αυτά θέματα και τους προτρέπουμε να μην πέφτουν θύματα εκμετάλλευσης από παράγοντες των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Επαναλαμβάνουμε την πάγια άποψή μας ότι η καλύτερη διαφήμιση του ιατρού πραγματοποιείται από τους ικανοποιημένους ασθενείς του.
Στην σημερινή εποχή του έντονου και αθέμιτου ανταγωνισμού που επικρατεί στην κοινωνία μας, πρέπει ως αντίδοτο όλοι να προάγουμε τον αλληλοσεβασμό μεταξύ μας προκειμένου να μην επιτρέψουμε να εμφανισθούν φαινόμενα «καννιβαλισμού» μεταξύ των μελών του Ι.Σ.Μ. Δηλώνουμε ότι μας ενοχλεί και μας θλίβει ιδιαίτερα όταν χρειάζεται να ελέγξουμε πειθαρχικά συνάδελφό μας. Είναι βέβαιο όμως ότι θα το πράξουμε όταν χρειαστεί με σκοπό να προστατεύσουμε το κύρος και την αξιοπρέπεια του Ι.Σ.Μ., αλλά και την ισονομία των μελών του Συλλόγου μας, όπως έχουμε υποχρέωση.
Ο Πρόεδρος |
Ο Γενικός Γραμματέας |
Ευθύμιος Τσάμης |
Θεόφιλος Σάλτης |
Υ.Γ.: Προκειμένου να σας υπενθυμίσουμε τις αρχές που προβλέπονται από τον Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας (Ν.3418/2005) για την Ιατρική διαφήμιση, σας επισυνάπτουμε το σχετικό απόσπασμα.
Άρθρο 17 - Ιατρική Διαφήμιση – Παρουσία Ιατρών στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
1. Απαγορεύεται οποιαδήποτε προσωπική διαφήμιση ή συστηματική δημόσια παρουσία ή αναφορά του ονόματος του ιατρού, άμεσα ή έμμεσα, η οποία είτε προέρχεται από αυτόν είτε διενεργείται με δική του υποκίνηση.
2. Απαγορεύεται η ανάρτηση σε δημόσιο χώρο διαφημιστικών πινακίδων ή επιγραφών, η διανομή φυλλαδίων, αγγελιών, δημοσιευμάτων ή οποιασδήποτε φύσης διαφημιστικών εντύπων ή άλλων ανακοινώσεων στον έντυπο ή ηλεκτρονικό τύπο. Κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται η χρήση των ανωτέρω μέσων σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 8.
3. Απαγορεύεται η εντοίχιση επιγραφών ή πινακίδων με εμπορικό ή κερδοσκοπικό περιεχόμενο, καθώς και η ανάρτηση πινακίδων σε εξώστες, παράθυρα ή άλλα σημεία εκτός από την κύρια είσοδο του τόπου της κατοικίας και της επαγγελματικής εγκατάστασης του ιατρού και την πρόσοψη του κτιρίου. Οι διαστάσεις των πινακίδων οι οποίες επιτρέπεται να αναρτηθούν στην κύρια είσοδο της επαγγελματικής έδρας του ιατρού δεν είναι δυνατόν να είναι μεγαλύτερες των 0,25 Χ 0,30 εκατοστών και περιέχουν υποχρεωτικά και μόνον το όνομα, το επώνυμο, τον αριθμό μητρώου του οικείου Ιατρικού Συλλόγου, τους μόνιμους τίτλους που έχουν αναγνωρισθεί στην Ελλάδα, την ειδικότητα και τις ημέρες και ώρες των επισκέψεων. Απαγορεύεται η επιδεικτική διακόσμηση και ο φωτισμός των πινακίδων.
4. Οι πινακίδες είναι ομοιόμορφες. Ο ιατρός οφείλει, πριν από την ανάρτηση, να υποβάλει την πινακίδα, που προτίθεται να αναρτήσει, προς έγκριση στον οικείο Σύλλογο, ο οποίος αποφαίνεται εντός δεκαπέντε (15) εργάσιμων ημερών, άλλως θεωρείται ότι την εγκρίνει.
5. Οποιαδήποτε χρησιμοποίηση των ανωτέρω ή παρεμφερών στοιχείων από τρίτους, οι οποίοι έχουν σχέσεις συγγένειας, συνεργασίας ή εξάρτησης από τον ιατρό, με έμμεσο ή άμεσο σκοπό τη διαφήμισή του, συνεπάγεται τις ίδιες κυρώσεις σε βάρος του ιατρού, τις οποίες προβλέπει ο νόμος, εφόσον αποδεικνύεται ότι ο ιατρός γνώριζε τις ενέργειες των προσώπων αυτών.
6. Η δημοσίευση − εν γνώσει του ιατρού - αγγελιών, επιστολών ή δηλώσεων με μορφή ευχαριστηρίων ή συγχαρητηρίων και πραγματικών ή υποθετικών διαγνωστικών ή θεραπευτικών επιτυχιών και ικανοτήτων του, η οποία στοχεύει στην επαγγελματική διαφήμιση, συνεπάγεται τις ίδιες κυρώσεις.
7. Οποιαδήποτε επιτρεπόμενη παροχή πληροφοριών δεν πρέπει, σε καμία περίπτωση, να οδηγεί σε κατάχρηση της εμπιστοσύνης των ασθενών και σε εκμετάλλευση της έλλειψης ειδικών ιατρικών γνώσεων από πλευράς του κοινού.
8. Δεν συνιστούν ανεπίτρεπτη διαφήμιση:
α) οι δημόσιες ανακοινώσεις για ιατρικά θέματα, εφόσον γίνονται από ειδικούς σε θέματα της ειδικότητάς τους και με γνώμονα την ενημέρωση των συναδέλφων ιατρών ή της κοινής γνώμης,
β) η συμμετοχή σε δημόσιες συζητήσεις, στο γραπτό ή ηλεκτρονικό Τύπο, με σκοπό την ενημέρωση της κοινής γνώμης γύρω από θέματα αρμοδιότητας ή ειδικότητας του ιατρού ή του πεδίου ευθύνης του, επίκαιρα ή μη, που την απασχολούν, εφόσον βεβαίως τηρούνται οι αρχές της αβρότητας, της έντιμης εκφοράς κρίσεων και επιχειρημάτων και του σεβασμού της άλλης άποψης, που διατυπώνεται με τους ίδιους κανόνες.
γ) Η ενημερωτική καταχώριση στα έντυπα μέσα μαζικής ενημέρωσης του ονοματεπώνυμου του ιατρού, της ειδικότητάς του, της διευθύνσεως και των ωρών λειτουργίας του ιατρείου του.
9. Η ενημέρωση του κοινού από τους ιατρούς σε θέματα της ειδικότητας ή του γνωστικού τους αντικειμένου πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τις αρχές και τις κείμενες διατάξεις που διέπουν την άσκηση του ιατρικού επαγγέλματος και την Ιατρική Δεοντολογία. Η ενημέρωση πρέπει να στηρίζεται αποκλειστικά σε στοιχεία απόλυτα τεκμηριωμένα και διεθνώς παραδεδεγμένα. Η παρουσία του ιατρού πρέπει να περιορίζεται στα αναγκαία για την ενημέρωση πλαίσια και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να υποκρύπτεται σκοπός διαφήμισης.
10. Δεν επιτρέπεται η δια των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης έκφραση απόψεων που μπορούν να προκαλέσουν σύγχυση ή παραπλάνηση του κοινού για θέματα υγείας.
Ο περιορισμός αυτός ισχύει ιδιαίτερα σε περιπτώσεις υποθέσεων οι οποίες εκκρεμούν ενώπιον δικαστικών ή διοικητικών αρχών
Άρθρο 18 Διαφήμιση – Παρουσία ιατρών στο Διαδίκτυο
1. Οι ιατροί μπορούν να διατηρούν ιστοσελίδα στο διαδίκτυο στην οποία αναφέρονται ιδίως τα οριζόμενα στην παράγραφο 3 του άρθρου 17.
2. Το όνομα, η επωνυμία ή ο τίτλος που επιλέγει ο ιατρός για την ιστοσελίδα του ή την ηλεκτρονική του διεύθυνση πρέπει να συνάδουν με την επαγγελματική του ευπρέπεια και αξιοπρέπεια και να ανταποκρίνονται στις πραγματικά παρεχόμενες υπηρεσίες. Η ιστοσελίδα πρέπει να αναφέρει το χρόνο της τελευταίας της ενημέρωσης. Πρέπει, επίσης, να αναφέρει οποιαδήποτε πιθανή σύγκρουση συμφερόντων.
3. Η ιστοσελίδα μπορεί να περιλαμβάνει πληροφορίες σχετικά με τις συμβάσεις ή τη − με οποιονδήποτε τρόπο − συνεργασία του ιατρού με το Δημόσιο, τα ταμεία ασθενείας και τους ασφαλιστικούς φορείς.
4. Οι πληροφορίες που παρέχονται στην ιστοσελίδα πρέπει να είναι ακριβείς, αντικειμενικές, κατανοητές και σύμφωνες με τον παρόντα Κώδικα. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να οδηγούν σε παραπλάνηση του κοινού ή σε έμμεση συγκριτική εκτίμηση προσόντων ή πτυχίων.